Sajtószoba I Adatvédelem I Impresszum
Tanácsaink
KÖVESSEN MINKET FACEBOOK-ON!



HIRDETÉS
LEGFRISSEBB HÍREK
2011.11.30
Utolsó állomásához érkezett a Szívhang program. Az országjáró körút idén a Katona József Színházban ért véget, ahol a Magyar Kardiológusok Társasága szervezésében a művészek és dolgozók ingyenes szív- és érrendszeri kockázatfelmérésen vettek részt. A színészek ezzel is meg szeretnék mutatni mindenkinek, hogy különösen a mai rohanó világban még nagyobb figyelmet kell fordítani az egészség megőrzésére.
2011.10.14
Lassan a végéhez érkezik a Szívhang program országjáró körútja. Utolsó előtti állomásán, a Miskolci Nemzeti Színházban tett látogatást a kezdeményezés, ahol a Magyar Kardiológusok Társasága szervezésében a művészek és dolgozók ingyenes szív- és érrendszeri kockázatfelmérésen vettek részt. A vizsgálatok révén a színészek nagy lépést tettek saját egészségük megőrzése érdekében, de a program révén egyúttal a lakosságnak is példát mutathattak.
 
2011.10.10
Országjáró körútja következő állomásaként a Miskolci Nemzeti Színházba látogat a kezdeményezés, ahol a színházi dolgozók vehetnek majd részt ingyenes szív- és érrendszeri rizikófelmérésen.
KIEMELT TÁMOGATÓINK
MKt
Richter
TÁMOGATÓ PARTNEREK
MÉDIAPARTNEREK
patika webbeteg.hu
RTL Duna
Medical tribune Rendelő Magazin
Családi Lap Videoklinika
Echo
Tanácsaink > Rendszeres testmozgás
RENDSZERES TESTMOZGÁS
 
A mozgás jótékony hatásai
 
A rendszeres mozgás az egészségtudatos életforma egyik alappillére. A magasvérnyomás-betegség kialakulásában és fennmaradásában is jelentős szerepet játszik a rendszeres testmozgás hiánya.
 
A fizikai aktivitás 25 százalékkal csökkenti a koszorúér-betegség okozta halálozás kockázatát. A testmozgás véd a szívritmuszavarok kialakulásától, csökkenti a thrombosishajlamot, így csökkenti a hirtelen szívhalál bekövetkezésének gyakoriságát. A rendszeres testmozgással leadott kilogrammok kizárólag a zsírszövetet érintik, míg a csupán diétával elért fogyás jelentős része izomszövet, így a hatékony testsúlycsökkentéshez is mindenképpen ajánlott a mozgás is.
 
Mindenkinek a megfelelő mozgásforma!
 
Sok rendszeres fizikai munkát végező úgy gondolja, hogy munkája mellett nincs szüksége rendszeres testmozgásra. Pedig ez téves nézet, hiszen a munkahelyi fizikai tevékenység nem egyenlő hatású a szabadidős testmozgással.
 
A magasvérnyomás-betegségben szenvedő betegeknek a szabadidős sportok közül a dinamikusak ajánlottak, melyek nagy izomcsoportokat mozgatnak meg. Ilyenek például a torna, kerékpározás vagy futás, ugyanakkor nem javallottak azok, amelyek hirtelen nagy erőkifejtést igényelnek, mint a rövidtávú sprintfutás vagy a súlyemelés.
 
A hypertoniás betegek esetében fontos, hogy minden esetben konzultáljanak kezelőorvosukkal a fizikai aktivitás mértékéről és intenzitásáról, hogy a megfelelő mozgásformával sikerüljön (jótékonyan) hatni a vérnyomásra.
 
Kezdetben a kis intenzitású, 50 százalékos teljesítményű mozgás javasolt, ami panasz- és tünetmentesség esetén 70 százalékosra növelhető. Ne akarjuk elsőre nagyon kifárasztani magunkat, mert azzal negatív eredményt érhetünk el. Sem az erőteljes futás, sem a nagy erőkifejtést igénylő emelés, illetve egyéb erőteljes sport nem javasolt a magas vérnyomásúaknak.
 
Abba kell hagyni minden terhelést, ha hirtelen elsápadás, izzadás, szédülés, gyengeségérzés, ájulásérzés vagy zavartság jelentkezik.
Elsődleges tanácsként megfogalmazható, hogy ha a nyugalmi helyzetben mért szisztolés (első érték) vérnyomásérték több mint 170 Hgmm, illetve a nyugalmi pulzus több mint 90/perc, a tréning során azonban 100/perc értéket meghaladja, akkor ne kezdjük el a testedzést, illetve hagyjuk abba a fizikai terhelést. A mozgást azonnal abba kell hagyni, ha a pulzus meghaladja a {210 – életkor} értéket!
 
Ha nincs probléma a mozgás során, akkor hetente 3-5 alkalommal 30-60 perces időtartam tekinthető optimálisnak. Fontos kiemelnünk az 5-10 perces bemelegítés és levezetés jelentőségét, mivel ezzel elkerülhető a hirtelen vérnyomás-kiugrás esélye.
30 perces könnyű futás 300 kilokalória (kcal) energiát igényel, amely kb. 50 g testsúlycsökkenésnek felel meg. Ha figyelembe vesszük a korábbi javaslatokat, akkor látható, hogy ez havonta 1,5 kg, évente 18 kg testsúlycsökkenést jelent átlagosan.