Szívbetegségek és diéta

A szív- és érrendszeri megbetegedések a népesség nagy részét érinthetik, ezért a megelőzésnek nagy jelentősége van.

A szív- és érrendszerei megbetegedések gyakran a magasvérnyomás betegség szövődményeként alakulnak ki, ezért már kialakult hypertonia esetén nagyon fontos a megfelelő gyógyszer szedése mellett az étrend átalakítása is.

Ha már kialakult a baj, a további állapotromlás megakadályozása is rendkívül fontos.

A megelőzés alappillérei, illetve a már kialakult hypertonia, szív- és érrendszeri betegség esetén elérendő célok:

  • dohányzás mellőzése
  • rendszeres fizikai aktivitás – legalább 30 perc naponta
  • sószegény, zöldségben gazdag, teljes kiőrlésű pékárut tartalmazó étrend, mérsékelt zsiradékfogyasztással – olíva olaj használata kifejezetten ajánlott
  • elhízás kerülése
  • megfelelő vérnyomás (140/90 Hgmm alatt)
  • megfelelő koleszterin szint (5mmol/l alatt)

Hogyan étkezhetünk „szívünknek kedvesen”?

Táplálkozástudomány mai állása szerint naponta átlagosan négy alkalommal javasolt zöldséget, gyümölcsöt fogyasztanunk, valamint kétszer-háromszor sovány tejterméket. Az étrendben fontos szerepet játszanak a különféle magvak, a teljes kiőrlésű gabonából készül pékáru, a hüvelyes növények, a hal és a baromfi. Kerülni kell a zsíros húsok, húskészítmények, feldolgozott ételek, konzervek fogyasztását, illetve a hozzáadott cukrot tartalmazó élelmiszereket, nagy cukortartalmú üdítő italokat.

A rostdús étkezés csökkenti az ételekkel bevitt koleszterin felszívódását, és kedvezően hat az emésztőrendszerre is. A szükséges energiabevitel nagysága függ a nemtől, az életkortól, a testsúlytól és a fizikai aktivitástól, ezért ezt egyénre szabottan kell megállapítani. Az ételek kíméletes, zsírszegény elkészítése segítheti a megfelelő tápanyagbevitelt. Az életkorhoz igazított mennyiségű D-vitamin bevitel is csökkentheti a szív- és érrendszeri megbetegedés kockázatát. Érdemes a „diétaotthonra” által nyújtott lehetőségeket felmérni, mert ez nagymértékben megkönnyítheti a betegek, és a hozzátartozók életét is.

Mit kerüljünk?

Zsíros tejtermékek, húsételek, belsőségek, nagy mennyiségű tojás fogyasztásának kerülése javasolt. A sertés- és marhahús helyett lehetőség szerint hetente többször fogyasszunk halat. Kis mennyiségű olívaolaj használata segíthet a megfelelő koleszterinszint elérésében. Az ételek elkészítésének módját gondosan kell megválasztani: panírozás helyett párolás vagy grillezés javasolt. A grillezés alkalmazásával felesleges zsiradék fogyasztása csökkenthető. A zöldségek puhára főzésével a rostanyagok már kevésbé lesznek hatékonyak, a rövidebb párolás, grillezés során a finoman ropogós falatok az étkezés élményét gazdagítják, a vitaminokból több marad a rövidebb hőhatás következtében.

Törekedjünk a gazdag színválasztékra ez nem csak vizuális élményt jelent, hanem a különféle színek különféle hasznos anyagokat kódolnak számunkra. Az öntetek esetén joghurtos fűszeres öntetet részesítsünk előnyben majonéz és zsíros tejföl, tejszín helyett. A „diétaotthonra” által tálalt fogások az Országos Élelmezés- és Táplálkozástudományi Intézet iránymutatása alapján készülnek.

A sófogyasztás – mennyit lehet?

A nátrium-klorid (konyhasó) fontos élettani szerepet játszik szervezetünkben, de csak kis mennyiségre van szükség.

Tudományos vizsgálatok kimutatták, hogy a vizelet magasabb nátriumtartalma (ez függ a konyhasóbeviteltől) és az agyi keringési zavar, valamint a szívinfarktus között összefüggés igazolható. Az életkor előrehaladtával a sófogyasztás jelentősége tovább nő.
Napi 6 gramm alatti konyhasó fogyasztás javasolt a fentiek alapján.

Enyhe, kezdeti vérnyomás emelkedésnél a sófogyasztás csökkentésével még esetleg normál tartományba kerülhet a vérnyomás gyógyszer nélkül is, illetve már gyógyszeres kezelés esetén a korábbi gyógyszeradag csökkenthetővé válhat. Ezt mindenképpen meg kell beszélni a kezelőorvossal.

A tálalást követően az utólagos sózás nem javasolt. Az ízlelőbimbók számára a sós falat erőteljes ingert jelent, az enyhébben észlelhető, de gazdagabb ízélmények így elkerülik a figyelmet. Néhány héttel a sófogyasztás csökkentése után különleges új kulináris élmények várnak ránk; a zöldségek, zöld fűszerek érzékeinkre gyakorolt hatása kellemes meglepetést fog okozni.

A hosszabb, jobb élet titka

Kialakult betegség esetén az életmód átalakítása rendkívül fontos. Ki kell alakítani a megfelelő étkezési szokásokat: nagy jelentősége van a szervezet igényeinek minél jobban megfelelő tápanyagbevitelnek, így a betegségek progressziója lassulhat, regenerálódás is várható – további állapotromlás megelőzhető. Emellett rendszeres fizikai aktivitás, és az orvosi utasítások betartása szükséges még, így új lehetőséget kap a szív – és érrendszeri beteg egy hosszabb, teljesebb életre.

Forrás: WEBBeteg

Ha a cikket érdekesnek találta, látogasson el a szivhang.hu Facebook-oldalára, és nyomjon rá egy 👍 "Tetszik"-et.